جزیره کیش با مساحت 91 کیلومتر مربع، پیرامون ساحلی 43 کیلومتر و شکل کلی تقریباً بیضی، در فاصله 18 کیلومتری بندر گرزه در خلیج فارس قراردارد. کیش در ربع اول راستای سواحل 1359 کیلومتری جنوب ایران در دهانه ی خلیج فارس و تقریباً در نزدیک بخش پایانی این آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است.

سطح جزیره فاقد توپوگرافی ویژه مانند پدیده کوه و حتی تپه مرتفع است. فرودگاه بین المللی کیش در مرکز و در بخش مرتفع آن که حدود 40 35 متر ارتفاع دارد احداث شده است. بیشترین شیب جزیره از شمال فرودگاه به طرف ساحل (هتل شایان) است.

برای رزرو هتل های کیش و همچنین ررزو هتل ترنج کیش که بسیار زیبا و رویایی است از خدمات فلایتیو استفاده کنید. همچنین فلایتیو امکان خرید بلیط هواپیما برای تمام مقاصد داخلی و خارجی را برای شما محیا کرده است.

آب و هوایی جزیره زیبای کیش چگونه است؟

براساس داده های هواشناسی مقدار متوسط رطوبت در هر کیلوگرم هوای گرم و خشک جزیره در دی ماه 15 گرم و تیرماه حدود 25 گرم است. هوای کیش در ماه های مهر تا فروردین، دارای گرمای ملایم ومطبوع است ودر این فاصله ی زمانی جزیره در شرایط زیست محیطی مطلوب قراردارد. از اردیبهشت تا مهر هوای کیش گرم و شرجی و میانگین دمای روزانه جزیره در این ماه ها تقریباً نزدیک به هم است.

 

جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش چیست؟

جاذبه های گردشگری کیش بسیار زیاد هستند و تنها به ساحل ابی نیلگون خلیج فارس محدود نمی شود. در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین مکان های گردشگری در این جزیره زیبا اشاره کنیم.

 

هنگام غروب، به دیدار کشتی یونانی بروید

کشتی یونانی از همان ابتدا که جزیره به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شد، نمادی برای جزیره است. مردم زیادی برای عکس گرفتن با کشتی به ساحلِ «غروب» می‌آیند. همین که آن بخش از ساحل به غروب مشهور شد هم بی ارتباط به کشتی یونانی نیست. هنگام غروب، انوار خورشید از پشت کشتی به ساحل می‌تابد و ترکیب زرد و نارنجی و قرمزش با آبی دریا و حال و هوای به گل نشسته‌ی کشتی فضای خاص و زیبایی می‌سازند.

کشتی یونانی ممکن است به نظر خیلی باستانی بیاید. واقعیت این است که این کشتی نه یونانی است و نه چندان قدیمی. وقتی در سال ۱۳۴۵ در هنگام عبور از ساحل جنوبی جزیره به گل نشست و تلاش‌ها برای بازگرداندنش به دریا بی نتیجه ماند، کسی فکرش را نمی‌کرد روزی اینقدر محبوب شود.

اگر به کیش سفر می‌کنید از دیدن کشتی در هنگام غروب لذت ببرید چون نگرانی‌های زیادی از بابت تخریبش به واسطه‌ی جریان‌های آب وجود دارد. و کسی نمی‌داند تا کی مهمان جزیره است.

 

اولین پارک دلفین‌ها در ایران را ببینید

اگر به دلفین‌ها علاقه دارید سفر به کیش، فرصتی برای دیدن تعداد زیادی از آنها کنار هم است. دلفیناریوم یا پارک دلفین‌های کیش اولین پارک دلفین‌ها در ایران است. البته دلفین‌ّها تنها حیواناتی نیستند که آنجا انتظارتان را می‌کشند. انواع و اقسام پرندگان استوایی کمیاب هم در پارک زندگی می‌کنند. جدابیت دیدن پرنده‌ها در دلفیناریوم به آزاد بودن آن‌هاست. مثل خیلی باغ‌وحش‌ها از دیدن حیواناتی که به خاطر جذب توریست‌ زندانی شده‌اند عذاب وجدان نخواهید گرفت.

اگر همیشه دوست داشته‌اید بدانید چه ماهی‌هایی در اعماق آب‌های زیبای خلیج فارس دور از دید شما هستند، در پارک دلفین‌ها یک آکواریوم بزرگ که یکی از بزرگترین‌ها در ایران است، توجهتان را جلب خواهد کرد.

اگر با کودک سفر می‌کنید پارک دلفین‌ها از مقاصدیست که نباید فراموشش کنید.

در شهر باستانی حریره به خودتان مجال تخیل بدهید

شهر باستانی حریره برای خیلی‌ها چیزی جز محوطه‌ای باستانی با تل‌هایی از خاک نیست. اما خیلی‌های دیگر که از علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و تاریخند، این بخش از جزیره را زیباترین و دیدنی‌ترین جای کیش می‌دانند. حریره، هشتصد سال پیش محل تلاقی و گذر تمدن‌های زیادی بوده است.

شهری که تجار زیادی از هند، چین، آسیای میانه و آفریقا را برای تجارت دور هم جمع می‌کرده. این رونق حریره، مدیون موقعیت جغرافیایی جزیره در آبهای خلیج فارس است. با تمام تاثیری که حریره از مهمانان خارجی‌اش می‌گرفته، همچنان یگانگی معماری و شهرسازی‌اش را حفظ کرده بوده است.

تعدادی واحد مسکونی، مسجد، حمام و واحدهای صنعتی در حریره شناسایی شده که بازدید از آنها شما را به قرن‌ها قبل می‌برد. حریره از آن جاهاییست که اگر تخیلتان قوی باشد شما را با خودش به اعماق تاریخ و دوران اوج و شکوه خودش می‌برد.

 

از آفتاب سوزان جزیره به سکوت و سایه‌ی انجیر معابد پناه ببرید

درختان انجیر معابد در جای‌جای جزیره قابل رویت‌اند. کافیست کمی تیزبین باشید تا از دور فرم‌های چتری شکلشان را تشخیص دهید و سراغشان بروید. به این نوع درختان لور هم می‌گویند. انجیر معابد می‌تواند صدها سال عمر کند. بعضی از این درختان در جزیره کیش بیشتر از ششصد سال قدمت دارند.

چیزی که آنها را از دیگر درختان متمایز می‌کند ریشه‌های عجیبشان است. ریشه‌ها برای جذب آب نیاز به خاک ندارند. می‌توانند از هوا بخار آب را جذب و رشد کنند. بنابراین هر کدام از شاخه‌های درخت، خودش ریشه هم هست. این شاخه‌ّها رشدشان به جای بالا رو به پایین است. آنها آنقدر پایین می‌آیند تا کم‌کم به خاک می‌رسند و داخل می‌روند و خودشان تنه‌ای جدید اضافه می‌کنند.

وجه تسمیه انجیر معابد به اعتقادات بوداییان باز‌ می‌گردد. آنها معتقدند بودا زیر انجیر معابد مراقبه می‌کرد. امروزه هم این درختان همچنان برای مردم ایران و جهان مقدس‌اند و کمتر کسی حاضر به قطع آنها می‌شود.

دوچرخه را جایگزین ماشین کنید

کیش از آن جزیره‌هاییست که دوچرخه‌سواری در آن بی ‌دردسر است. از کرایه کردن دوچرخه که بسیار راحت هر کجای جزیره در دسترس است، تا مسیرهای هموار و آب و هوای سالم و تمیزش. پس گاهی انتخاب دوچرخه به جای ماشین می‌تواند به جز سالم بودنش امکان بهتری هم برای درک روح و انرژی حاکم بر شهر فراهم کند. می‌توانید بدون واسطه با شهر، آدمها و صداها مواجه شوید. چیزی که از پشت شیشه های ماشین با یک واسطه بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

ورزش های دریایی در سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی را فراموش نکنید

جت اسکی، جت بوت، قواصی، چتر باراسل، گشت با قایق پدالی و تندرو و ده‌ها ورزش هیجان‌انگیز دیگر در کیش به راحتی قابل دسترسی است. ورزش‌هایی که برای افراد هیجان طلب و ماجراجو بسیار جذاب خواهد بود و وجودشان در جزیره، کیش را برای آنها تبدیل به یکی از بهشت‌های گردشگری ایران می‌کند.

 

 از داخل قایق‌های کف شیشه‌ای با طبیعت زیبای زیر آب آشنا شوید!

دیدن طبیعت زیر آب رویای دیرینه‌ی خیلی از ماست. مخصوصا اگر آنقدر شجاع و جسور نباشیم که تن به قواصی دهیم. این قایق‌ها بدنه‌ی شیشه‌ای دارند و به راحتی شما را بدون اینکه با قطره‌ای آب تماس پیدا کنید به دریا متصل می‌کنند. مسیر آنها از ساحل تا میان آب ادامه دارد و در راه از پوشش‌های گیاهی و مرجانی مختلفی عبور و امکان دیدن ماهی‌های زیادی را فراهم می‌کنند.

 

شما از انجام چه فعالیت‌هایی در کیش لذت برده‌اید؟ آیا در سفرتان نکته‌ای تلخ یا شیرینی بوده که فکر کرده‌ باشید دانستنش برای دیگر مسافران ضروری است؟ ما را از تجربه‌های خود مطلع کنید.