بیان یک مفهوم پیچیده به زبان ساده

در این نوشته، یکی از پیچیده ترین مباحث روز دنیای دیجیتال را، به ساده و کاربردی ترین زبان ممکن شرح می دهیم. عناوین ذکر شده به ترتیب از مفاهیم ساده و ابتدایی آغاز می شوند و در مقالات پیش رو، به الگوریتم های پیچیده خواهند رسید. سخن را کوتاه می کنیم، اگر صاحب یک کسب و کار دیجیتال هستید و یا به هر عنوانی با فضای مجازی سر و کار دارید، محتوای این مقاله بالقوه، ظرفیت متحول ساختن کسب و کار اینترنتی شما را دارد. در نتیجه بد نیست اگر در برنامه ی خود وقتی برای مطالعه ی سطرهای پیش رو باز کنید.

 

مقدمه؛ سئو چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

اجازه دهید بحث را با زبان تمثیل آغاز کنیم. فرض کنید شما بهترین فروشگاه قهوه هستید. محصولات شما چه از نظر قیمت و چه از منظر کیفیت در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارند. اما واقع شدن در محله ای دور سبب شده دسترسی به شما محدود باشد و مشتریان شما را حلقه ی محدودی از آشنایان تشکیل دهند.

این اتفاق در فضای مجازی هم رخ می دهد. یعنی شاید سایتِ بدِ یک شرکتِ خوب، پشتِ سایتِ خوبِ یک شرکتِ بد قرار بگیرد و دیده نشود. به همین خاطر برندهایی که صاحب سایت و سایر شبکه های اجتماعی هستند، می کوشند با رعایت یک سری نکات، خود را در موتورهای جست و جو گر بالا بکشند.

این نکات و روش ها، همان آموزه های SEO و یا Search Engine Optimization هستند. معنی گزاره های بالا می شود اینکه، شما برای قرار گرفتن در محل خوبِ گوگل و سایر موتورهای جست و گر، نیاز به رعایت اصول SEO دارید.

تاریخچه سئو چه بوده و به کجا می رود؟

روزهای اولی که فضای فارسی وب شکل گرفته بود، جست و جوی موضوعات و رسیدن به محتوای مد نظر به این راحتی ها نبود. مثلا شما عبارت “دانلود سوالات کارشناسی ارشد” را سرچ می کردید اما وقتی سایت اول را باز می کردید با تبلیغ یک کالا مواجه می شدید و زیر آن به صورت ادامه دار و بی معنی، صدبار تکرار شده بود “دانلود سوالات کارشناسی ارشد”.

این امر سبب نارضایتی کاربر می شد. درنتیجه، گوگل و سایر موتورهای جست و جو گر دست به کار شدند. بنا بر این شد اگر سایتی کلمه ای یا عبارتی را بیش از حد تکرار کرد به جای بالا آمدن، پایین برود و به جرم تقلب، مجازات شود.

سپس مشخص شد که تنها این مساله راهکار نیست و مولفه ی میزان ارتباط محتوا با عنوان مطرح شد. کم کم با پیشرفت های هوش مجازی، بنا بر این شد که علاوه به تمامی نکات، میزان کیفیت محتوا و توانایی نوشته، تصویر و صدا در برآوردن رضایت مخاطب هم در رتبه دهی به سایت ها موثر باشد.

خلاصه ی مطلب اینکه امروزه سئو مثل یک انسان نفس می کشد، رشد می کند و خواسته های جدیدی دارد. در نتیجه اگر می خواهید در این وادی موفق باشید، باید به روز یا اصطلاحا آپدیت عمل کنید.

می خواهم سایتم را سئو کنم

همانطور که گفتیم شناخت قوانین سئو امری است پیچیده و تقریبا هیچ کس نمی تواند مدعی این امر شود که در وادی سئو تسلط حداکثری دارد. اما برای ایجاد تغییر در شرایط، می توان با آموزه های سطحی و ابتدایی آغاز کرد و سپس گام به گام با افزایش تجربه و دانش، کار را حرفه ای و تخصصی پیش برد.

در نتیجه اگر قصد دارید شخصا سایت خود را سئو کنید و یا علاقه دارید عنوان شغلی سئوکار را به اسم خود بیافزایید، چهار گام زیر را به عنوان اسکلت اصلی سئو در جایی یادداشت کنید.

  1. ابتدا کار با طراحی سایت و ایجاد تغییرات ساختاری در جهت بهبود دسترسی به محتوا آغاز می شود. دوباره از یک مثال بهره می گیریم. فرض کنید به اداره ای برای دریافت خدماتی خاص وارد شده اید. در حالی که می توان در یک اتاق به خواسته ی شما رسیدگی کرد، بروکراسی غلط سازمانی شما را از طبقه ای به طبقه ای دیگر و از دفتری به دفتری دیگر می کشاند. اگر ناچار نباشید، ماندن در آن اداره را طولانی تر می کنید؟ بسیار خب، خیلی کم پیش می آید که کسی واقعا ناچار باشد از سایتی خاص خدمات دریافت کند. در نتیجه سعی کنید با بهینه ساختن ظاهر سایت خود، دسترسی به امکانات را به ساده ترین شکل ممکن برای مخاطب فراهم آورید؛
  2. حالا زمان پرداختن به کیفیت متن، تصویر و صوتی است که در سایت خود قرار می دهید. در صورتی که کیفیت متن آن چیزی باشد که باید، شما نصف بیشتر راه را رفته اید (این بخش کمی ریزه کاری دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت)؛
  3. در گام سوم باید از ظرفیت سایت ها یا شبکه های اجتماعی قوی تر بهره بگیریم. با پدیده ی رپورتاژ آگهی آشنا هستید؟ شکلی مدرن از این گونه ی تبلیغاتی در فضای مجازی هم مصداق دارد. مقاله ای درباره ی کسب و کار شما تهیه می شود و پس از انتشار در سایتی پر بازدید، شما به عنوان برترین سازمان فعال در آن حوزه معرفی شده و به سایت شما لینک داده می شود؛
  4. در گام آخر، نوبت به آنالیز و تحلیل می رسد. باید در بازه های زمانی مشخص کار خود را ارزیابی کنید و ببنید در کجای کار قرار دارید. این چهار مرحله کلیت SEO سایت را شکل می دهند و هرچه ادامه دهیم، در آن ها دقیق تر خواهیم شد. به عنوان مثال مصداقی بررسی می کنیم که چه ساختار و طرحی برای کدام سایت، نتایج بهتری در سئو به همراه دارد.

سئوی سایتاستراتژی کلی سئو از کجا می آید؟

شما باید بین خواسته ها و علایق خود، با آن چه رقبا به شما تحمیل می کنند یک توازن ظریف ایجاد کنید. در اینجا به مثال قهوه فروشی باز می گردیم. فرض کنید نکته ی قوت فروشگاه شما ارائه ی قهوه ی فرانسه است، در حالی که سرچ بیشتر گوگل را اسپرسو به خود اختصاص داده.

این شرایط هم برای شما خوب است و هم بد. خوبی کار اینجاست که خاص هستید و بخش اعظم افرادی که قهوه فرانسه دوست دارند مخاطب بالقوه ی شما هستند. اما در نگاهی کلی، اکثریت مخاطبان به دنبال مطلب درجه یک برای اسپرسو هستند.

در نتیجه، شما ناچارید برای رسیدن به موفقیت روی پل صراط حرکت کنید. مثلا مقالات شما می تواند درباره ی مقایسه ی طعم قهوه ی فرانسه و اسپرسو نوشته شود. یا تفاوت دم کردن این دو و غیره.

تمامی سطرهای بالا را گفتیم تا به این نکته برسیم، شما برای تدوین استراژی، قبل از هر چیز باید مزیت های نسبی خود را بشناسید. سپس مطالعه ی بازار آغاز می شود. بررسی کنید و ببینید مخاطبان شما درباره ی چه موضوعاتی مقاله نوشته اند؟ کلمات کلیدی که آن ها به کار برده اند کدام است؟ از چه نوع تصاویری استفاده می کنند؟ و هزار سوال دیگر.

وقتی این اقدامات را انجام دادید، استراژی کلی تولید محتوا و SEO شما مشخص می شود.

جمع بندی؛ سئو در یک نگاه سریع

در صورتی که سطرهای بالا را مطالعه کرده باشید در حال حاضر به خوبی می دانید سئو چیست، چرا برای یک سایت یا کسب و کار اینترنتی مهم است و اینکه چگونه می توان یک برنامه ی کلی برای سئو سایت خود تدوین کرد. اما مطالب زیاد دیگری هست که از حوصله ی این مقاله خارج بوده و در ذیل، طی چند بند به بعضی از آن ها اشاره کرده ایم.

به عنوان مثال اینکه:

  • فلان کلمه چند بار باید در یک محتوای بهمان کلمه ای تکرار شود؟
  • یا اینکه گوگل چگونه عیار کیفی و معنایی یک محتوا را تشخیص می دهد؟
  • چگونه می توان یک محتوا را برای مدت زمانی طولانی زنده نگاه داشت؟
  • چگونه می توان به رتبه ی یک گوگل رسید؟
  • در صورت مرتکب شدن چه اشتباهاتی از سوی گوگل جریمه می شوم؟
  • نقش شبکه های اجتماعی در سئو چیست؟
  • منظور از الگوریتم های گوگل کدام است؟
  • چرا جایگاه مقاله ای که تا دیروز بالا بوده، امروز صفحات آخر است؟
  • شرایط سئو یک سایت چگونه آنالیز می شود؟
  • آیا دومین و سرور در سئو تاثیر دارند؟
  • لایه های مختلف سایت چه نقشی در سئو بازی می کنند؟

و بسیاری دیگر از این دست سوالات.

در آخر این که باید تاکید کنیم رسیدن به موفقیت در زمینه ی سئو به شما هزینه تحمیل خواهد کرد. شما برای به دست آوردن رتبه ای قابل قبول در شبکه های اجتماعی نیاز دارید ساعت های زیادی از روز را به تولید محتوا مشغول شوید، سپس درباره ی آخرین تحولات موتورهای جست و گر بخوانید و در آخر مقالات، تصاویر و ویدئوهای بهینه شده را اصطلاحا پروموت کنید. در نتیجه اگر جدی هستید، بودجه ای مشخص برای اینکار در نظر بگیرید، وقت خود را خالی کنید و با قدرت، روز به روز به سمت هدف خود گام بردارید. روزی که در کار خود رتبه ی اول گوگل را به دست می آورید، از تلاش روزهای سخت پشیمان نخواهید بود.

برای اطلاعات بیشتر، یا انتقادات و پیشنهادات درباره ی محتوای این مقاله، پاسخگوی شما خواهیم بود. نظر خود را از ما دریغ نکنید و با ما ارتباط بگیرید.

این مطلب ادامه دارد …